سخن روز

 

 
  تازه های سایت
چرا طبق فرمایش پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) اولین مظلوم در تاریخ انسانیت امیرالمومنین(ع) هستند؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است ظلم و ظالم ترین فرد از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرار گیرد. ظلم در لغت به معنای کار بی جا، تعدی از حد وسط، ضرر و اذیت و آزار رساندن است. ظلم مقابل عدل و مقول به تشکیک است و درجات و مصادیق فراوانی دارد. یکی از مصادیق ظلم تعدی از حدود الهی است که موارد بسیاری در زیر مجموعه آن قرار می‌گیرند. خداوند در آیه 229 سوره بقره می فرماید:...
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400  21:6:55
چه عواملی باعث شد مردم در حق مولا علی(ع) ظلم کنند؟ آیا در دوران کنونی، ما نسبت به حقیقت ظالم نیستیم؟
مبدا و مصدر اعمال و افکار اختیاری ما از 3 ریشه نشات می‌گیرد و هر عامل بیرونی که بخواهد نقشی داشته باشد، تاثیرگذاری بر روی این 3 ریشه است. مشکل مسلمین نیز از صدر اسلام تا کنون عدم توجه به این مسئله بوده است که سبب شده بسیاری از انسانها در طول تاریخ در رابطه با امیرالمومنین(ع) ظالم شوند.این سه ریشه عبارت اند از:...
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1400  13:9:51
چه ارتباطی بین شب های قدر و امیرالمومنین(ع) وجود دارد؟
در تقارن شبهای قدر با شب ضربت خوردن، شهادت و شب یادبود امیرالمومنین رازی نهفته است که توجه به آن راز برای ما درس‌آموز و کمال بخش است. شب قدر یعنی خود را بشناسیم. قدر ما چیست؟...
دوشنبه 13 ارديبهشت 1400  20:58:56
رابطه بین درک شب قدر و معرفت نسبت به حضرت زهرا(س) چیست؟
امام صادق؟ع؟ میفرمایند: فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَهَ حَقَ‏ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ اَدْرَکَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ.(بحارالانوار، ج43، ص65) هر کسی فاطمه را شناخت، آن گونه که سزاوار شناختن است، به درستی که شب قدر را درک کرده است. لیله قدر اولیا ، نور نهار اصفیا صبح جمال او طلوع از افق علا کند ادامه مطلب...
دوشنبه 13 ارديبهشت 1400  0:20:10
چگونه در برزخ لیاقت شرکت در کلاس درس امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا سلام الله علیها فراهم می شود؟
مومنین براساس اعمال خود به درجه‌ای می‌رسند که لیاقت شرکت در کلاس درس امیرالمومنین (ع) یا حضرت زهرا (س) را در آن دنیا پیدا می‌کنند. شرایط پیدا کردن این لیاقت یا به عبارت دیگر، ثبت‌نام این کلاس اعمالی‌ست که بشر در این دنیا انجام می‌دهد و شهریه آن بندگی خدا و حرکت در مسیر اولیای الهی است....
جمعه 10 ارديبهشت 1400  6:0:6
آیا فردی که غرق شده یا جسدش سوخته فشار قبر دارد؟
منظور از قبر مکانی نیست که جسد را درون آن می‌گذارند. نفس به محض جدا شدن از بدن به اقتضای درجه‌ای که دارد بعد از مرگ وارد عالم قبر می‌شود. عالم قبر، یعنی عالم ورود نفس به عالم برزخ (بهشت دوزخی یا جهنم دوزخی)؛‌ از این رو از پیغمبر(ص) و ائمه(ع) روایت شده است:...
جمعه 10 ارديبهشت 1400  5:58:2
منظور قرآن از دوبار زنده شدن و دوبار مردن چیست؟
کسانی که عذاب قیامت شامل حالشان می‌شود به خداوند عرض می‌کنند: قالُوا رَبَّنا اَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ اَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلی‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِیلٍ (غافر/۱۱) گویند: پروردگارا! تابه‌حال ما را دو بار میراندی و دو بار زنده کرده‌ای. اکنون به گناهانمان اعتراف داریم. آیا راه خروجی برایمان هست؟!...
جمعه 10 ارديبهشت 1400  5:55:52
دلایل قرآن برای اثبات معاد چیست؟
قرآن برای اثبات معاد از استدلال عقلی و نقلی بهره می‌برد: 1-استدلال نقلی اگر یکی از دو مقدمه را عقلی و دیگری را نقلی بگیریم با مقدمه عقلی ثابت می‌شود قرآن معجزه، وحی و کتاب الهی است. امام رضا(ع) در این باره می فرمایند: فَقَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ تَاللَّهِ مَا رَاَیْتُ مِثْلَکَ قَطُّ فَمَا الْحُجَّهُ عَلَی الْخَلْقِ الْیَوْمَ قَالَ فَقَالَ ع الْعَقْلُ یُعْرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَی اللَّهِ فَیُصَدِّقُهُ وَ الْکَاذِبُ عَلَی اللَّهِ فَیُکَذِّبُه‏ ابن سکیت از امام رضا(ع) پرسید: امروز حجت خدا بر خلق چیست؟ حضرت فرموند: «امروز حجت خدا بر خلق، عقل است که به واسطه آن می‏شناسد آن‏که را بر خدا راست می‏گویدو او را تصدیق می‏کند و آن‏که را بر خدا دروغ می‏گوید، می‏شناسد و او را تکذیب می‏کند...
جمعه 10 ارديبهشت 1400  5:49:51
می‌گویند امام حسن(ع) زنان متعدد داشتند، آیا اینگونه است؟!
در خصوص تعداد همسران امام حسن(ع) روایت بسیاری جعل شده و مطالبی دور از حقیقت در کتب تاریخی نقل شده و نسبتهای ناروایی به ساحت مقدس امام حسن(ع) داده شده است. با مطالعه این روایات دیده می شود ریشه این حرف در تاریخ به 4 نفر برمی‌گردد...
سه شنبه 7 ارديبهشت 1400  17:44:27
چرا امام حسن(ع) همانند امام حسین(ع) قیام نکردند و صلح را پذیرفتند؟
لازم است این موضوع از دو جنبه عقلی و تاریخی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد: تحلیل عقلی ریشه این گونه سخنان و ایراد بر فعل امام معصوم نشات گرفته از عدم شناخت کامل و جامع نسبت به مقام امام و خلیفه‌الله است. اگر امام را الگو، فردی معصوم و من عندالله بدانیم، یک نمونه شاخص برجسته که خداوند او را به عنوان میزان قرار داده است حتی اگر کار و عمل امام با تحلیل ذهنی من تطبیق نکند بر امام خورده نمی گیرم و تحلیل خود را ناقص می‌دانم....
سه شنبه 7 ارديبهشت 1400  6:0:13
چگونه ظاهر برخی افراد، انسان را به یاد خدا می اندازد؟
بدن کسانی انسان را به یاد خدا می اندازد که آثار نفسانی در جنبه ظاهریشان هویداست، مانند آبی که حرارت داده شده، جلوه ای از آن حرارت را به صورت گرما و بخار نشان می‌دهد. هر قدر نفس قویتر و قدرت و سیطره اش بیشتر شد آثار آن در جسم بیشتر هویدا می‌شود.
يکشنبه 3 اسفند 1399  21:51:6
اگر عالم ماده متغیر است و عالم علم و نفس ثابت است! چطور بر روی ابزاری مادی مانند سی دی سالیان سال اطلاعات باقی و ثابت می ماند؟ پس این ثبات با ثبات در ذهن ما یکی است!
امروزه سعی بر آن است تا مسائل مافوق ماده کوبیده شود و همه چیز در عالم مادی نشان داده شود. هم از نظر فلسفه و هم فیزیک ثابت شده است عالم ماده متغیر است و ثبات در آن راه ندارد. ماده مساوی است با تغییر و تحول. اما در برخی امور مادی، سرعت و میزان تغییر خیلی اندک است و محسوس نیست...
يکشنبه 3 اسفند 1399  21:37:36
چرا خداوند روزه داری را در سفر منع کرده است؟
«وَ مَن کَانَ مَرِیضًا اَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ اَیَّامٍ اُخَر» اگر کسی بیمار یا در سفر بود، باید در روزهای دیگری روزه بگیرد و پس از آن بیان می‌دارد:«یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» بدین معنا که یکی از دلایلی که خداوند شما را از روزه‌داری در سفر معاف کرده‌، این است که نمی‌خواهد به زحمت افتید و به گرفتاری دچار شوید؛...
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399  10:12:7
در کجای قرآن آمده که مسافر نباید روزه بگیرد؟
در آیه 183خداوند مومنان را مورد خطاب قرار می دهد و می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شده است و در آیه 184 افرادی را از این حکم استثناء می کند و بیان می‌دارد همان طور که پذیرفته اید روزه بر شما واجب است اگر مسافر و یا بیمار بودید نباید روزه بگیرید و بایستی قضای آن را بعداً به جا آورید و این اطاعت از فرمان خدا برای شما خیر است.
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399  10:8:31
تفاوت روزه در سفر بین شیعه و سنی از کجا آمده است؟
نقطه اختلاف شیعه و عامه در جنبه احکامی آیه شریفه ۱۸۴ سوره مبارکه بقره و در مورد بخشی است که خداوند در آن می‌فرماید:«... فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَ اَن تَصُومُواْ خْیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ» ... و کسی که کار خیری انجام دهد، برای او بهتر است و روزه داشتن برای شما بهتر است، اگر بدانید.
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399  10:2:44