سوال مطرح شده : آیا این ادعای بیگانگان درست است که پیامبر در ابتدا فقط می خواست مردم قریش را هدایت کند ولی پس از آنکه پیشرفت خود را دید تصمیم گرفت دعوت خویش را به همه ملل عرب و غیر عرب تعمیم دهد؟
 
 سوال مطرح شده :
موضوع :  آیا این ادعای بیگانگان درست است که پیامبر در ابتدا فقط می خواست مردم قریش را هدایت کند ولی پس از آنکه پیشرفت خود را دید تصمیم گرفت دعوت خویش را به همه ملل عرب و غیر عرب تعمیم دهد؟
توضيحات : 

آیا این ادعای بیگانگان درست است که پیامبر در ابتدا فقط می خواست مردم قریش را هدایت کند ولی پس از آنکه پیشرفت خود را دید تصمیم گرفت دعوت خویش را به همه ملل عرب و غیر عرب تعمیم دهد؟



پاسخ استاد مطهری: برخی از اروپاییان ادعا می کنند که پیغمبر اسلام در ابتدا که ظهور کرد فقطمی خواست مردم قریش را هدایت کند اما بعدا پس از پیشرفت تصمیم گرفت که این دین را جهانی اعلام کند. این سخن یک تهمت ناجوانمردانه بیش نیست و علاوه بر اینکه هیچ دلیل تاریخی ندارد، با اصول و قرائنی که از آیات اولیه قرآن- که بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شد- استفاده می شود مباینت دارد.



در قرآن مجید آیاتی هست که نزول آنها در مکه و در همان اوایل کار بعثت پیغمبر اسلام بوده و در عین حال جنبه جهانی دارد.



یکی از این آیات آیه ای است در سوره تکویر، این سوره مکی است و در اوایل بعثت نازل شده است. آن آیه چنین است:"اُن هُوَ اِلّا ذِکرٌ لِلعالمین" نیست این مگر یک تذکر و بیدار باش برای تمام جهانیان.



و نیز در سوره اعراف ایه 158 می فرماید"یَا اَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا" ای مردم، من فرستاده خدایم بر همه شما.



در قرآن هیچ جا خطابی به صورت "یا ایها العرب" یا "یا ایها القرشیون" پیدا نمی کنید. آری گاهی در برخی از جاها خطاب "یا ایها الذین امنوا" هست که مطلب مربوط به خصوصو مومنین است که به پیغمبر گرویده اند و در این جهت هم فرق نمی کند؛ مومن ، از هر قوم و ملتی باشد داخل خطاب هست. و گرنه در موارد دیگر پای عموم در میان بوده عنوان "یا ایها الناس" آمده است.



علاوه بر این آیاتی در قرآن هست که از مفاد آنها یک نوع "تعزز" و اظهار بی اعتنایی به مردم عرب از نظر قبول دین اسلام استنباط می شود. مفاد آن آیات این است که اسلام نیازی به شما ندارد، فرضاً شما اسلام را نپذیرید اقوام دیگری در جهان هستند که آنها از دل و جان اسلام را خواهند پذیرفت.



چنانکه در سوره انعام آیه 89 میفرماید:" فَإِن یَکْفُرْ بِهَا هَوُلاء فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّیْسُواْ بِهَا بِکَافِرِینَ ﴿۸۹﴾ اگر اینان(اعراب) به قرآن کافر شوند همانا ما کسانی را خواهیم گمارد که قدر آن را بدانند و به آن مومن باشند.



و در سوره محمد آیه 38 می فرماید:" وَإِن تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا اَمْثَالَکُمْ ﴿۳۸﴾اگر شما به قرآن پشت کنید، گروهی دیگر جای شما را خواهند گرفتکه مانند شما نباشند.



از نظر اسلام قوم عرب و غیر عرب از نظر قبول یا رد اسلام مساوی بودند.



همچنین لازم است این نکته تذکر داده شود که این امر یعنی خروج یک عقیده، یک فکر، یک دین و یک مسلک از مرزهای محدود و نفوذ در مرزها و مردم دور دست اختصاص به اسلام ندارد؛ همه ادیان بزرگ جهان بلکه مسلکهای بزرگ جهان، آن اندازه که در سرزمینهای دیگر مورد استقبال قرار گرفتند در سرزمین های اصلی که در آنجا ظهور کردند مورد استقبال قرار نگرفتند مثلاً حضرت مسیح در فلسطین به دنیا آمد و اکنون در مغرب زمین بیش از مغرب مسیحی وجود دارد.


تاريخ درج :  يکشنبه 10 خرداد 1394  12:26
  درج پاسخ شما
موضوع :    
توضيحات : 
نام کاربر :   
پست الکترونيکي :