چرا داماد، عروس، عمو، دایی در آیه 31 نور جزء محارم ذکر نشده است؟
در آیه مذکور تعدادی از محارم مشخص شده و در آیه 23 سوره نساء که موضوع تحریم ازدواج با محارم است محرم بودن داماد به مادر زن و محرمیت عروس به پدر شوهر و بعضی محارم دیگر بیان گردیده است.
با توجه به آیه "حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ اُمَّهَاتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَاَخَوَاتُکُمْ وَعَمَّاتُکُمْ وَخَالاَتُکُمْ وَبَنَاتُ الاَخِ وَبَنَاتُ الاُخْتِ وَاُمَّهَاتُکُمُ اللاَّتِی اَرْضَعْنَکُمْ وَاَخَوَاتُکُم مِّنَ الرَّضَاعَهِ وَاُمَّهَاتُ نِسَآئِکُمْ وَرَبَائِبُکُمُ اللاَّتِی فِی حُجُورِکُم مِّن نِّسَآئِکُمُ اللاَّتِی دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَکُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَحَلاَئِلُ اَبْنَائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ اَصْلاَبِکُمْ وَاَن تَجْمَعُواْ بَیْنَ الاُخْتَیْنِ إَلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا"(1)
"حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمهها، و خالهها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانی که شما را شیر دادهاند، و خواهران رضاعی شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافتهاند از همسرانی که با آنها آمیزش جنسی داشتهاید - و چنانچه با آنها آمیزش جنسی نداشتهاید، (دختران آنها) برای شما مانعی ندارد - و (همچنین) همسرهای پسرانتان که از نسل شما هستند (- نه پسر خواندهها -) و (نیز حرام است بر شما) جمع میان دو خواهر کنید؛ مگر آنچه در گذشته واقع شده؛ چرا که خداوند، آمرزنده و مهربان است."
..........................................................................
1- آیه 23 سوره نساء
در واقع هر کجا نکاح ذاتاً حرام باشد، طرف محرم می شود ولی اگر به جهتی حرام شده باشد، محرمیت نمی آورد مثلاً دو خواهر را با هم به همسری گرفتن حرام است اما خواهر زن به شوهر خواهر محرم نیست یا ازدواج با دختر خواهر زن و دختر برادر زن باید با اجازه همسرش باشد و بدون اذن همسر نکاح جایز نیست ولی آنان به شوهر خاله و شوهر عمه محرم نیستند.
محرمیت دختر زن به شوهرش در صورت ازدواج کامل می باشد.
گر چه احکام محارم در رساله فقها به طور مفصل ذکر شده است اما به طور خلاصه، محارم عبارتند از:
1-نسبی: (اُمَّهَاتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَاَخَوَاتُکُمْ وَعَمَّاتُکُمْ وَخَالاَتُکُمْ وَبَنَاتُ الاَخِ وَبَنَاتُ الاُخْتِ)
* خداوند متعال با تعبیر «..بناتالاخ و بنات الاُخت...»، محرمیت عمو و دائی نسبی را بیان فرموده است.
2-رضاعی: (وَ اُمَّهَاتُکُمُ اللاَّتِی اَرْضَعْنَکُمْ وَاَخَوَاتُکُم مِّنَ الرَّضَاعَهِ)
3- سببی: (وَاُمَّهَاتُ نِسَآئِکُمْ وَرَبَائِبُکُمُ اللاَّتِی فِی حُجُورِکُم مِّن نِّسَآئِکُمُ اللاَّتِی دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَکُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَحَلاَئِلُ اَبْنَائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ اَصْلاَبِکُمْ وَاَن تَجْمَعُواْ بَیْنَ الاُخْتَیْنِ)
پس داماد به مادر زن خود و عروس به پدر شوهرش از محارم سببی محسوب می شوند و محرمیت آنان همیشگی است ولو اینکه دختر و داماد و یا عروس و پسر از هم متارکه نمایند یا در صیغه موقت بوده باشند باز هم مادر زن به داماد و عروس (زن پسر صلبی) نیز به پدر شوهرش برای همیشه محرم هستند.