سوال مطرح شده : 36-بانوان چگونه رفتار کنند که مورد آزار و اذیت قرار نگیرند؟
 
 سوال مطرح شده :
موضوع :  36-بانوان چگونه رفتار کنند که مورد آزار و اذیت قرار نگیرند؟
توضيحات : 

بانوان چگونه رفتار کنند که مورد آزار و اذیت قرار نگیرند؟



پاسخ این پرسش در آیه 59 سوره احزاب مذکور است.



 



"یَا اَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّاَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُوْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ اَدْنَی اَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُوْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا"



"ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و زنان مومن بگو جلبابها (روسری های بلند، چادر) خود را بر خویش فرو افکنند،(نیک بپوشند) این کار برای اینکه (محترم) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده) خداوند همواره بخشنده و مهربان است."



 



"معنی واژگان"



*نسَاء الْمُوْمِنِینَ= اعم است از زنان مسلمان در همه دوران ها.



*جَلَابِیبِ = جمع جلباب ، پارچه بلندی که سر تا پای انسان جز صورت و دستان را تا مچ می پوشاند، چادر، پیراهن گشاد، ملحفه، نوعی پوشاک زنانه همانند "رداء" مردانه. (1)



 



 



........................................................



1- ترجمه المیزان ج 16 ص 510)



 



*یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ ...(از ادناء)= نزدیک کردن، فرو گذاشتن.



 



جمله مذکور "یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ" می تواند حاوی دو مطلب باشد:



1- یعنی لبه های پوشش خود (چادر، روسری بلند و ...) را به هم نزدیک نمایند که لباسهای زیرین آشکار نگردد تا به وقار و سکینت شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند. (به نظر می رسد مفهوم جلباب و خمار برای زنان صدر اسلام کاملاً روشن بوده و تاکید در این است که لبه های آن را برای پوشش کامل تر به هم نزدیک نمایند.)



 



2-پوشاندن همه بدن به منظور شناخته شدن به عفت و پاکی و تمایز بین زنان مسلمان از غیر مسلمان، تا در نتیجه مورد آزار و اذیت اهل فسق و فجور قرار نگیرند.



 



در تفسیر روح المعانی معروف به تفسیر آلوسی (1) چنین آمده است: "و اَخرَج عَبدُالرَزاق وَ جماعه عَن اُم سَلمه قَالَت: لما نَزلَت هَذهِ الآیَه (یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ) خَرَج نساءُ الاَنصار کانَ عَلی رُئُوسِهِن الغربان مِن السَکینَه وَ عَلیهن اَکسِیهُ (جمع کِسا) سُود یَلبَسنَها"



عبدالرزاق و گروهی دیگر از ام سلمه (زن پیامبر) نقل می کنند که او گفت: "چون آیه مذکور نازل شد زنان انصار وقتی از منزل خارج می شدند آنچنان با سکینه و آرامش بودند که گویی روی سرشان کلاغی نشسته (که با کمترین حرکت خواهد پرید.) و با پارچه سیاه سرتاسری خود را پوشانده بودند."



......................................................................................



1- سنه 127 هجری ج 22 ص 89



 





و در الدر المنثور است که عبد الرزاق، عبد بن حمید، ابو داود، ابن منذر، ابن ابی حاتم، و ابن مردویه، از ام سلمه روایت کرده اند که گفت : 





"وقتی آیه (یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ) نازل شد، زنان انصار طوری از خانه ها بیرون شدند که گویی کلاغ سیاهند، چون کیسه ای سیاه به خود پوشانده بودند که سراپایشان گرفته بود."



 



پس غیر از خمار یک پوشش سرتا پایی در زمان پیامبر برای زنان معمول بود که باعث می شد حتی لباسهای زنانه هم مشخص نگردد و به آنان وقار و بزرگی خاصی بدهد



پیامبر (ص) می فرمایند: "لِاَنَّ السِتر اَبعَدُ عنِ الوقوعِ فِی الزِنا وَ الافتِنانِ وَ نَحوِهُما"



 



"پوشش برای این است که انسان را از وادی زنا، فتنه و گناه و مانند آن دور نگاه دارد." (1)



 



نتیجه: با توجه به "لا یُبدینَ" و روایات مذکور،  مشخص می گردد که حجاب بانوان، یعنی پوشش در مقابل نامحرم به معنای عدم نشان دادن مواضع معینی است که مانع از افتادن در گرداب آزار و اذیت شده و در واقع " خمار و جلباب" وسیله ای برای پیشگیری از نزدیک شدن به قرقگاه گناه و سقوط در آن است و مزید بر بزرگی و احترام به آنان خواهد بود.



.........................................................



1- مستمسک العروه الوثقی ج 5 ص 244 و وسائل الشیعه باب مقدمه نکاح

تاريخ درج :  پنجشنبه 23 ارديبهشت 1395  12:2
  درج پاسخ شما
موضوع :    
توضيحات : 
نام کاربر :   
پست الکترونيکي :