سوال مطرح شده : 44-گویند: چرا نباید آرایش کنیم و به خودمان برسیم؟ آیا خوش لباس بودن گناه است؟
 
 سوال مطرح شده :
موضوع :  44-گویند: چرا نباید آرایش کنیم و به خودمان برسیم؟ آیا خوش لباس بودن گناه است؟
توضيحات : 

گویند: چرا نباید آرایش کنیم و به خودمان برسیم؟ آیا خوش لباس بودن گناه است؟



گوییم: اسلام با خوش لباس بودن و آرایش مخالف نیست، "قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللّهِ الَّتِیَ اَخْرَجَ لِعِبَادِهِ..."(1)



 



" بگو زیورهایی را که خدا برای بندگانش پدید آورده چه کسی حرام گردانیده؟!"



 



 اما مهم آن است که برای چه کسی؟ در کجا؟ و چگونه؟



اسلام به پیراستیگی و آشکار کردن زینت در برابر همسر ارزش و بهاء خاص می دهد و در مقابل غیر از محارم ناپسند و گناه می داند. خداوند در آیه 31 سوره نور می فرماید:  و لایُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ ... (2)



 



پیامبر (ص) نیز می فرمایند:" انَّ خَیرَ نِسائِکُمُ ... و  المُتَبَرِّجَهُ مَعَ زَوجِها، الحِصانُ عَلی غَیرِهِ و ..." (3)



 



"بهترین زنانتان، آن زنی است که برای شوهرش خودآرایی می کند و از غیر او خود را محفوظ نگه می دارد و ... ."



 



جالب است که اسلام آرایش زن برای همسر را نه تنها ستوده بلکه بسیار سفارش نموده و حقوق شوهر بر او تلقی می نماید.



 



 



..............................................................................



1-سوره اعراف آیه 32



2- در پرسش" منظور از زینت مخصوص بانوان چیست؟" توضیح کامل آمده است.



3-بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵ ، کافی، ج5، ص324، ح1



 



" ابی عَبدِالله (ع) قَال جَاءَت اِمرَاهٌ إلی رَسول اللهِ (ص) فَقالَت یَا رَسُول الله مَا حَقُّ الزوجِ عَلی المراه قَال اَکثَرُ مِن ذلک فَقالَت فَخَبّرنی عَن شَیء مِنهَ فَقالَ... وَ عَلیها ان تَطَیب بِاطیبِ طَبیبِها وَ تَلبَسَ احسَنَ ثیابِها وَ تَزَیَّنَ باحسَنِ زینَتِها وَ تَعرِض نَفسَها عَلَیهِ غُدوَهٌ وَ عَشِیه وَ...



 



" بعضی از راویان حدیث از امام صادق (ع) نقل می کنند؛ زنی نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! حق مرد بر همسرش چیست؟ فرمودند: زیاد است! عرض کرد: بخشی از آن را برایم بیان کنید. فرمودند: ... زن باید برای همسرش خود را به خوش بو ترین عطرهایی که دارد خود را معطر کند و زیباترین لباسهایش را بپوشد و خود را به بهترین زینت هایش آراسته نماید و صبح و شام خود را بر او عرضه نماید و ...."(1)



 



در روایت دیگر می فرماید: "عَلَیها اَن تَطیبَ بِاطیبَ طیبِها وَ تَلبِسَ اَحسَنَ ثیابِها وَتَزینَ بِاحسنِ زینَتها" بر زن لازم است که [برای شوهرش] خوشبوترین عطرهایش را بزند و قشنگترین لباس هایش را بپوشد، و از زیباترین زینت هایش استفاده کند .» (2)



 



ابنُ محبوبٍ عَنِ العَلَاء عَن مُحَمّد بن مُسلمٍ عَن ابی جَعفُر (ع) قَال لا یَنبغِی لِلمراهِ اَن تُعطِّلَ نَفسَها وَ لُو تُعَلَّقُ فِی عُنُقِها قِلادَهَ.



 



 ابن محبوب از امام باقر (ع) نقل می کند که فرمودند: سزاوار نیست زنان خود را از آراستن در مقابل همسر محروم نماید  هر چند به آویختن گردنبندی باشد.(3)



.....................................................



1-کافی ج 5 ص 508 و ح7



2-اصول کافی، ج ۵، ص ۵۰8



3-کافی ج 5 ص 509 ح2



 



علامه مرتضی مطهری می نویسند: "شرافت زن تقاضا می کند که هنگامی که از خانه بیرون می رود متین، سنگین و باوقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشیدنش هیچ گونه عمدی که باعث تحریک و تهییج شود به کار نبرد، عملاً مرد را به سوی خود دعوت نکند، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معنی دار به سخن خود آهنگ ندهد، چه آنکه گاهی اوقات ژست ها سخن  می گویند، راه رفتن انسان سخن می گوید، طرز حرف زدنش یک حرف دیگری می زند."(1)



ما در اجتماع زندگی می کنیم. همه افراد جامعه نسبت به هم مسئولند. "کُلکُم راعٌ َوَ کُلکُم مَسئولٌ عَن رَعیَتِه"، نمی توانیم بگوییم "من دلم می خواهد آرایش کنم" ، "و با این مدل لباس در جامعه حضور یابم! و ... " .



 



قطعا نحوه پوشش و پیرایش در اجتماع روی افراد جامعه اثر می گذارد. این موضوع  را مثالی روشن تر می نماید:



 



 مثلاً؛ اگر دو عدد شیرینی داشته باشیم که از نظر کیفیت و طمع و مزه یکسان باشند ، اما یکی را با خامه و میوه های رنگی، شکلات و ترافل تزیین می کنیم و دیگری ساده بماند . حال،  افراد ظاهربین از دیدن کدام لذت  می برند و کدامین را انتخاب می کنند؟! به طور مسلم شیرینی تزیین شده جلب توجه آنان را می کند.



 



پس چطور از بعضی مردان ظاهر بین خلاف این امر را  انتظار داریم؟



به نظر شما  اغلب مردان کدام خانم را نگاه می کنند؟ او که خودش را مانند شیرینی خامه ای درست کرده یا بانویی که ظاهری ساده و آراسته  دارد؟!



 



...............................................................



1- مسئله حجاب ص93



 



 آیا این مرد به سمت زنان زیبا و آرایش کرده و طناز و خوش برخورد  با لباسهای زیبای محرک که با عشوه و ناز حرف می زنند کشیده می شود  یا به سمت چهره تکراری و خسته همسرش که روزی سخت را در خانه با بچه ها و یا در محیط کار گذرانده است ؟ آیا می تواند به همسرش وفادار باشد و پایبند یک زندگی و مشکلاتش گردد؟ و یا فرد مجرد اصلا زیر بار ازدواج و قیودات آن می رود؟ آیا این انگیزه ایجاد نمی شود که وقت بیشتری را با زنان این چنانی بگذراند؟ آیا مرد متاهل همسر خود را با آنان مقایسه نمی کند؟ آیا از زندگی دلسرد نمی شود؟آیا زمینه انحراف و طلاق به وجود نمی آید؟



 



زینت آشکار و آرایش زن در جامعه همانند مردی است که، از قدرت جسمانی اش به طرز ناصحیح استفاده کند و در خیابان از کنار هر کسی که می گذرد  سیلی به صورت او  بزند! چه می شود؟ همه اعتراض می کنند و به پلیس خبر می دهند که این آدم دیوانه و روانی را دستگیر کند. روزنامه ها و تلویزیون  نیز از این مرد چنین شکوه می کنند "که این مرد راه می رود و به صورت مردم سیلی میزند" ! اما وقتی زنی از قدرت زیبایی و دلبریش استفاده می کند و از کنار هر مردی که رد می شود سیلی محکمی به روح و روان او می زند، که شاید عوارض آن بسی بیشتر از آن سیلی بر صورت باشد، هیج اعتراضی وجود ندارد و آیا نباید وجود داشته باشد؟!



 



علامه جوادی آملی به نکته ای جالب در این زمینه اشاره می کند، ایشان می   فرماید:" زن باید این مسئله را درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرفنظر کردم. حجاب زن مربوط به مرد نیست تا بگوید من راضی هستم، حجاب زن مال خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت دهند،  حجاب زن حقی است الهی."(1)



 



بله حجاب زن حقی است الهی و رعایت آن ضروری و در قبال آشکار نمودن زینتها و آرایش خود در جامعه مسئول می باشد و در آخرت مورد کیفر و عقاب قرار می گیرد.



*بعضی سفارشات اسلام به زیبا نمودن و آراستن خود؛



"پوشیدن لباس زیبا"



امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:" از طریق حلال خوش بپوش و زیبا باش، که خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد." (2)



 



"آراستن دست و گردن"



قال الصادق (ع): لا یَنبَغی لِلمَراءه ان تُعطِّل نَفسَها و لو ان تُعلقَ فِی عُنُقِها قَلاده و لا ینبغی لها ان تدع یدها من الخضاب ولو  ان تمسحها بالحّناءِ مسحاً و ان کانت مُسِّنه .



 



امام صادق (ع ) فرمود: سزاوار نیست که  هیچ زنی خود را بدون زینت گذارد. اگر چه با آویزان کردن گردن بندی باشد، و سزاوار نیست که دست زن بدون رنگ بوده و لو با کمی حنا آراسته شود و اگر چه آن زن سالمند باشد.



(البته رنگی که مانع وضو نگردد و زینتش برای محارم باشد.)(3)



 



........................................................



1-زن در آیینه جلال و جمال الهی ص 42



2-حر عاملی، وسائل‏الشیعه، ج 5، ص



3- وسائل الشیعه ج 1، ص 410، ج 14 ص163، روضه المتقین ، ج 8، ص 365



 



قال رسول الله (ص) للرجال قصوا اظافیرکم و للنساء اترکن من اظفار کن فانه ازین لکن.



رسول خدا (ص) به مردان فرمود: ناخنهای خود را از بیخ بگیرید و به زنان فرمود: قدری از ناخنهای خود را باقی گذارید که بر زینت شما می افزاید (به شرط اینکه این زینت تنها برای شوهرش باشد و زیر ناخن بلند را پاکیزه نگهدارد. (1)



 



 "رنگ کردن موی سفید"



عن جعفَر بن محّمد (ع) قال: رَخَص رَسول الله (ص) لِلمراه ان تَخضب رَاسها بالسّواد، قال: و امر رسول الله (ص) النساء بالخضاب ذات البعل و غیر ذات البعل، امّا ذات البل فَتَزیّن لِزوجها و امّا غیر ذات البعل فلا تشبه یدها یدالرّجال (2)



 



امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: پیامبر به خانمی سیاه کردن موی خود را اجازه دادند و امر فرمودند به زنان شوهر دار و غیر شوهر دار موی خود را حنا بگذارند. زن شوهر دار برای شوهرش خود را تزیین کند و زنی که همسر ندارد سعی کند انگشتانش مانند انگشتان مردان، خالی از زینت نماند.



 



 



.....................................................................



1- وسائل ، ج 1، ص 435



2-وسایل الشیعه ج 1 ص 410



 



اسلام آنقدر تاکید در زینت و آراستن بانوان (برای محارم) دارد که بدون زینت و آراستگی را نمی پسندد. حتی  وسائل شیعه بابی را به عنوان "باب کراهه ترک المراه للحلی و خضاب الید و ان کانت مسنه و ان کانت غیر ذات البعل" اختصاص داده است.



 



رسول خدا (ص) فرمود: «مثل یهود و نصاری نباشید. سفیدی موی خود را (با خضاب و مانند آن) تغییر دهید." (1)



آری در اسلام به پرایش و آرایش سفارش شده است اما؛



 



 با رعایت حدّ و مرزها؛ یعنی برای همسر و محارم نه برای کوچه و خیابان و نامحرمان!



 



در خیابان چهره آرایش مکن               از جوانان سلب آسایش مکن

زلف خود از روسری بیرون مریز            در مسیر چشم ها افسون مریز

یاد کن از آتش روز معاد                    طره گیسو منه در دست باد

خواهرم دیگر تو کودک نیستی              فاش تر گویم٬ عروسک نیستی

این لباس تنگ چیست؟                   پوشش چسبان رنگارنگ چیست؟

خواهرم ٬این قدر طنازی مکن               با اصول شرع بازی مکن

در امور خویش سرگردان مشو               نو عروس چشم نامردان مشو!



 (مرحوم محمد رضا آقاسی)



.............................................................



1- شیخ صدوق، الخصال، ج‏2، ص 498

تاريخ درج :  پنجشنبه 23 ارديبهشت 1395  12:23
  درج پاسخ شما
موضوع :    
توضيحات : 
نام کاربر :   
پست الکترونيکي :