سوال مطرح شده : 50-گویند: آنقدر خود را درگیر حجاب می کنیم فایده اش چیست؟
 
 سوال مطرح شده :
موضوع :  50-گویند: آنقدر خود را درگیر حجاب می کنیم فایده اش چیست؟
توضيحات : 

گویند: آنقدر خود را درگیر حجاب می کنیم فایده اش چیست؟



گوییم: کسانی که این موضوع را مطرح می نمایند یکی از دو حالت زیر را خواهند داشت؛



 



1-خدا و کتب آسمانی را قبول دارند، اسلام و قرآن را پذیرفته اند.



2-خدا و کتب آسمانی بخصوص قرآن و احکام آن را باور ندارند. در پاسخ چنین افراد، ابتدا باید با سبک منطقی در اثبات اصل خدا و خداشناسی و کتب آسمانی به خصوص قرآن پرداخت تا آنگاه حکم حجاب از قرآن ثابت شود و اثرات مفید آن مورد توجه و بررسی قرار گیرد.



 



اما در فرض اول باید گفت؛ پس از پذیرش خدا و کتب آسمانی و قرآن، حجاب به عنوان حکمی از احکام الهی در کتب آسمانی و قرآن مطرح شده است (1) و چون فرمان خداوند جهان است ولو فوائد آن را ندانیم، به عنوان صلاح دید پروردگار باید پذیرفت.



 



همچنین گاهی قانون گذار به خصوص خداوند در بیان احکام و مقررات شرعی علت وضع حکم را بیان می نماید که تعبیر به "احکام منصوص العلّه) می شود و اغلب در علت وضع حکم، سکوت کرده است. (شاید برای امتحان افراد باشد تا مطیع حق از عاصی مشخص گردد) .



 



...................................................................................



1- همانطور که در صفحه 47  مورد بحث قرار گرفته است.



 



موضوع حجاب و ممنوعیت نگاه به نامحرم از احکامی است که گوشه ای از فوائد آن در بعضی آیات ذکر شده است.



حجابی که اسلام توصیه می نماید، برای فرد، خانواده و جامعه دارای پیامدهای بسیار مفید خواهد بود:



 



الف)باعث پاکی، رشد و تعالی، برای فرد ، خانواده و اجتماع است ، "قُل لِّلْمُوْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ اَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ اَزْکَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ " (1)



خداوند  به پیامبرش می فرماید: به مومنان بگو چشم های خود را (از نگاههای نابجا به خصوص به نامحرمان) فرو گیرند و عفاف همه جانبه را رعایت نمایند تا به پاکی و رشد انسانی نائل آیند.



ب)حجاب سعادت و خوشبختی را به ارمغان می آورد.



 



در آیه 31 سوره نور بعد از توصیه به پوشش کامل بانوان می فرماید: "... اَیُّهَا الْمُوْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ"



 



هر یک از مومنان چه زن و چه مرد اگر خوشبختی برای خود، خانواده و جامعه می طلبید پوشش اسلامی را رعایت نمایید تا به هدف و مقصود خود برسید.



 



.............................................................



1-سوره نور آیه 30



 



ج)حجاب موجب پاکیزگی و سلامت دلها می شود.



 



آیه 53 سوره احزاب این واقعیت را بیان می کند؛"... وَإِذَا سَاَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْاَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِکُمْ اَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ..."



 



باز از توصیه های خداوند است که اگر سلامتی و پاکی دل، قلب و فطرت خود را می خواهید تعامل مردان و زنان نامحرم از پشت پرده و پوششی باشد تا دلها نلغزد و نه نلغزاند که هر دو باعث انحراف انسانها و طغیان غرائز جنسی شده و در نتیجه فساد و آلودگی در فرد و جامعه ایجاد می نماید.



 



د)حجاب زنان را از اذیت و آزار مصون داشته و نشانه شرافت خانوادگی است.



قرآن می فرماید: "یَا اَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّاَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُوْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ اَدْنَی اَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُوْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا" (1)



"ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مو منان بگو جلبابها (لباس سر تا پایی) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای این است که به معروف و خوبی شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند  و (اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحیم است.) 



 



...................................................



1-سوره احزاب آیه 59



نتیجه؛ حجاب وسیله ای است که می تواند ارزش و اعتبار انسانی انسان را بالا برد و او را به کمال انسانیت برساند و از شرافت ویژه ای برخوردار سازد. طبعاً انسان هایی طرفدار آنند که عاقل بوده و راه کمل و صعود خود را به پلیدی ها نمی آلایند.



 



امیرالمومنین (ع) می فرمایند: "قیمَه کُلِ امرِءٍ ما یُحسِنُه" ، "قیمت و ارزش هر کسی به اندازه کارهای نیکی است که انجام می دهد."(1)



 



و درباره  اثرات سوء بدحجابی و بی حجابی چنین نقل شده است:



محمد بن علی بن الحسین بإسناده عن الاصبغ بن نباته ، عن امیر المومنین (ع) قال : سمعته یقول : "یَظهرُ فِی آخِر الزَمان وَ اِقتراب السّاعَه ، وَ هُو شَّرُ الازمنه ، نسوه کاشِفاتٌ عاریاتً مُتَبرّجاتٌ ، مِن الدین خارِجاتٌ ، فِی الفِتَن داخِلاتٌ ، مائلات إلی الشَهوات، مسرعاتٌ إلی اللّذاتِ ، مستحلاتُ المحرمات ، فِی جَهنم خالدات."



 



حضرت علی(ع) فرمودند: "در آخرالزمان و نزدیکی قیامت که بدترین زمان هاست، زنانی آشکار می شوند که بدون پوشش ، عریان و خودنما هستند، از دین خارج شده اند در فتنه ها داخل شده اند به شهوت ها میل دارند به سوی لذت ها می شتابند.( در لذات مادی و تجملات دنیوی با یکدیگر به رقابت می پردازند.)



حرام ها را حلال می شمارند و در جهنم تا ابد باقی می مانند."(2)



 



 



 



................................................................



1-نهج البلاغه، حکمت 81



2-وسائل الشیعه، ج 20 ص 35 ح 4371، من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 237



 



عن رسولُ اللّه (ص): ...و نِساءٌ کاسِیاتٌ عارِیاتٌ ، مُمِیلاتٌ مائلاتٌ ، رووسُهُنَّ کاسْنِمَه البُخْتِ المائلَهِ ، لا یَدْخُلْنَ الجَنّهَ و لا یَجِدْنَ رِیحَها ، و إنّ رِیحَها لَیوجَدُ مِن مَسیرَهِ کذا و کذا . (1)



 پیامبر (ص) نقل شده است: "... زنانی که پوشش تن نما دارند و گویا برهنه اند، به بیراهه می روند و دیگران را نیز به کجروی تشویق می کنند، سرهایشان همچون کوهان شتر است. اینان به بهشت نمی روند و بوی بهشت را که از فاصله ای چنین و چنان به مشام می رسد، استشمام نمی کنند."



(با توجه به معانی که لسان العرب نموده است؛ "مُمیلات" زنانی هستند که به دیگر زنان یاد می دهند مانند آنها رفتار کنند؛ یا زنانی که با تبختر و کرشمه راه می روند.



"مائلات" یعنی زنانی که با کرشمه راه می روند و دل مردان را می ربایند؛ یا: روسری و مقنعه خود را کج و تا نیمه بر سر می نهند؛ یا: با آرایش و زیور بیرون می آیند و خود را به نمایش می گذارند.



به قولی هم مائلات یعنی زنانی که مانند بد کاره ها، در مقابل نامحرمان موهای خود را شانه و آرایش می کنند؛ و ممیلات زنانی هستند آنگونه زنان را آرایش می نمایند.)



 



 



 



.......................................................................



1-میزان الحکمه جلد 2 باب حجاب صفحه 481 حدیث 3418



صحیح مسلم : ۳/۱۶۸۰/۱۲۵ 



 



 



همچنین پیامبر (ص) می فرمایند: هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد، زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی کند و همچنین موی سر و مچ خود را نمایان نمی سازد و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین ساخته است. (1)



 



به قول معروف" العاقِلُ یَکفیه الاِشاره"،  خردمند را اشارتی بسنده است. همان طور که حافظ می گوید:



 



تلقین و درس اهل نظر یک اشارت است    گفتیم نکته ای و مکرر نمی کنیم



عاقل با درایت و زیرکی،  به فوائد حجاب و معایب و مضار بی حجابی و بد حجابی پی برده و خود را با محاسن تطبیق می دهد و فرامین الهی را لباس عمل  می پوشاند.



 



دل گفت مرا علم لدنی هوس است



تعلیمم کن اگر تو را دسترس است



گفتم که الف، گفت دگر هیچ مگو



در خانه اگر کس است یک حرف بس است. (1)



 



................................................




  1. میرزا علی اصطهباناتی شیرازی معروف به فقیر شیرازی 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



.............................................



1-مستدرک الوسائل، ج 14 ص242

تاريخ درج :  پنجشنبه 23 ارديبهشت 1395  13:3
  درج پاسخ شما
موضوع :    
توضيحات : 
نام کاربر :   
پست الکترونيکي :